T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
HATAY / DÖRTYOL - Yeşilköy 19 Aralık Ortaokulu

TÜBİTAK 2204-B PROJESİ (Yerel İfadelerimiz Dil Zenginliğimiz)

TÜBİTAK 2204-B Pojesi

Yerel İfadelerimiz Dil Zenginliğimiz

         Dil bir milletti millet yapan kültürel değerlerin başında gelir. Toplumların soyut ve somut bütün değerlerini geçmişten geleceğe taşıyan ve kuşaklar arasında köprü görevi üstlenen dil, zaman içerisinde değişimlere uğrayabilir hatta yok olabilir. Dilin yok olması demek toplumun yok olması demektir aslında. Her dilin kendine göre oluşum özellikleri vardır ve her dil bu özelliklerle bir bütündür. Bizim dilimiz Türkçemizin de kendi oluşum özelliklerinden birisi de yerel ifadelerdir. Bu projemizde bizler yerel ifadelerimizi araştırdık. Projenin amacı araştırma  yöntemini kullanarak farklı yörelerimizde kullanılan yerel ifadeleri gün yüzüne çıkarmak ve dilimizin zenginliğini bu yolla ortaya koymaktır. Hazırlamış olduğumuz bu projede amaç sadece bilgiyi sunmak değil bilgiyi daha eğlenceli sunarak konuya dikkat çekmektir. Bu kapsamda önce araştırma yapılıp yöre yöre konuşma dilimizdeki yerel ifadeler araştırılmış ve listelenmiştir. Saha taraması yapılarak Hatay yöresine ait yerel kullanımlar gün yüzüne çıkarılmaya çalışılmıştır. Özellikle köyün ileri yaşta olan bireyleriyle görüşmeler yapılarak yöreye ait kelimeler birinci ağızdan belirlenmeye çalışılmıştır.  Araştırma ve sentez basamaklarında yürütülen çalışma sonrasında Türkiye'de farklı bölgelerin kullandığı bu yerel ifadelerin ortak kullanımları ortaya konmuştur. Araştırma-inceleme yöntemiyle bulunan bu kelimelerle "Yerel İfadeler Sahnede”  isimli küçük oyun hazırlanarak konu daha eğlenceli ve çekici hale getirilmiştir. Tüm sınıflarda  proje konumuz olan yerel ağızlar öncelikle tanıtılmış , hazırladığımız “RESİMLİ KARŞILAŞTIRMALI YEREL AĞIZLAR SÖZLÜĞÜ” ile kelimelerin ülkemizdeki yedi farklı bölgede olan karşılıkları kitabımız sayesinde eğlenceli, etkili ve kalıcı bir özellik kazanmıştır. Konumuza dikkat çekmek için okul içinde tanıtım ve pano çalışmalarıyla; kitap ayraçları tasarlayıp hem kendi okulumuzda hem de diğer okullarda öğrencilere dağıtarak konuya dikkat çekmiş olduk. Sadece kendi okulumuzda değil ilçemizdeki diğer okullara da çalışmamızı sunarak, hazırladığımız kitabımızı okullara hediye edip çoğunluğa hitap etmiş olduk. Okulumuzda ve diğer okullarda uygulanan uygulamalı oyunumuzla öğrenciler konuya dahil edilmiştir.  Böylelikle kültürel anlamda önemli bir konu olan yerel ifadelerimiz okulda tanıtılmış uygulamalı olarak aktif öğrenme gerçekleşmiştir.  Okulumuzdaki panolar da yerel ifadelerimizle süslenerek tüm öğrencilerin dikkati konuya çekilmeye çalışılmıştır. Konuyla ilgili hazırladığımız tutum ölçeği okulumuzda  ve diğer okullarda uygulanmış verilen yanıtlar Google form programıyla değerlendirilip yorumlaması yapılarak bulgular raporun kısmında sunulmuştur. Ayrıca bu projemiz öğrencideki merak duygusunu artırarak öğrencileri konu ile ilgili farklı araştırmalar yapmaya sevk etmiştir.

Proje kapsamında oluşturulan TÜRKİYE YEREL AĞIZLAR adlı E-Kitaba ulaşmak için TIKLAYINIZ...

12-04-202312-04-202312-04-202312-04-202312-04-202312-04-202311-04-202311-04-202311-04-202311-04-2023

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 06.04.2023 - Güncelleme: 25.03.2024 09:59 - Görüntülenme: 243
  Beğen | 1  kişi beğendi